קניבליזציה של מילות מפתח

קניבליזציה של מילות מפתח

משקיעים המון מאמצים ואנרגיה בקידום אתרים אורגני, אבל חוששים שמא קניבליזציה של ביטויי מפתח תוקעת את התקדמותכם בדירוגי גוגל? ייתכן שזהו המקרה, בואו נבין מהי הבעיה שנקראת קניבליזציה של ביטויים, כיצד נמנעים ממנה וממה חשוב להיזהר – המשיכו לקרוא.

מה זה קניבליזציה של מילות מפתח?

במילים פשוטות, קניבליזציה של מילות מפתח זהו מצב שבו מספר עמודים באותו אתר מתחרים על אותה מילת מפתח במנועי החיפוש. לפיכך, במקום שדף X יתחרה בדפים של אתרים אחרים, התוצאה היא שמספר דפים באותו האתר מתחרים אחד כנגד השני על ביטויים מסוימים. התופעה הזו יכולה להוביל לכך שהדפים הבעייתיים ידורגו נמוך במנועי החיפוש עבור מילת המפתח הרלוונטית, וזו לא התוצאה שאתם רוצים בקמפיינים של SEO. זכרו, כאשר מטרגטים (מלשון TARGET) כל דף באתר על אותו ביטוי מפתח, גוגל יהיה זה שיבחר מה להציג לגולשים ואיזה דף רלוונטי לשאילתות המפתח.

איך נראית קניבליזציה של מילות מפתח?

יש להוסיף תמונה ע"פ ההנחיות

למה מצב של קניבליזציה הוא אינו אופטימלי?

כאשר קניבליזציה של מילות מפתח מתרחשת באתר כזה או אחר, מנועי החיפוש למעשה מתבלבלים לגבי איזה דף באתר שלכם הוא המתאים ביותר. כאשר אומרים "המתאים ביותר", הכוונה היא כמובן עבור משתמשים המחפשים את מילת המפתח הרלוונטית (מילת מפתח שגרמה לאותה קניבליזציה). כתוצאה ממצב זה, מנוע החיפוש עלול לדרג את הדפים נמוך יותר, או לחלופין, רק אחד מהם עלול להתברג, מה שיכול לפגוע בטראפיק לאתר שלכם. כמו כן, אנחנו ממליצים לקחת בחשבון את 2 הפקטורים הבאים:

אחוזי נטישה עולים

קניבליזציה של ביטויים יכולה להוביל לכך שהטראפיק לאתר שלכם יופנה לדפים לא רלוונטיים. כפועל יוצא מכך, אם גולשים יחפשו מידע מסוים, והם יגיעו לדף שאינו רלוונטי לצרכיהם, הם עלולים לעזוב את האתר שלכם במהירות. כידוע, אחוזי נטישה גבוהים ונטישה מהירה הם 2 פקטורים שמשליכים לרעה על מאמצי SEO.

סמכות דומיין נפגעת

מכירים את הביטוי DA? מה לגבי DR? אנו שואלים כי קניבליזציה של ביטויי מפתח יכולה להוביל לירידה בסמכות הדומיין שלכם. זאת, מכיוון שמנועי החיפוש בוחנים כמה פרמטרים כדי לקבוע את סמכות הדומיין שלכם, ואחד הגורמים הללו הוא אחידות התוכן באתר. אם יש מספר דפים שמכילים תוכן דומה באתר, מנועי החיפוש עלולים, ובצדק, להסיק מכך שאתם לא מקדישים מספיק תשומת לב לאיכות התוכן שלכם.

מתי מצב של קניבליזציה כן אופטימלי?

עד כה דיברנו על ההשפעה לרעה של קניבליזציה של ביטויים, אבל האמת היא שמקדמי אתרים מקצועיים יודעים גם להשתמש בכך לטובת האתר. למשל, אפשר לנצל לטובה קניבליזציה של ביטויי מפתח כאשר יש כפילות על ביטוי באתר מסוים, אבל שתי תוצאות החיפוש נמצאות בתוצאות שבין 1 – 3, כלומר – מצב זה מאפשר שליטה בשתי תוצאות מתוך ה-3 TOP. כמו כן, ניתן לנצל קניבליזציה לטובה כאשר מס' דפים מכסים את אותו נושא, אך הם נמצאים בשלבים שונים של מחזור החיים של האתר. לדוגמה, אם אתם משדרגים אתר ישן לחדש יותר, ייתכן שיהיה לכם מצב אחד דף ותיק שמדורג גבוה עבור מילת מפתח מסוימת, אך מצד שני, ייתכן שתרצו ליצור דף חדש עבור אותה מילת מפתח. במקרה זה, תוכלו בד"כ להמשיך להשתמש באותו ביטוי.

איך מזהים קניבליזציה באמצעות תוכנה למעקב מיקומים?

תוכנות למעקב מיקומים (כולל התוכנה SEOSHARK) מציגות איזו כתובת URL מדורגת עבור כל ביטוי שהוזן למעקב. אם מזהים שבאופן עקבי, כלומר בכל יום או בכל כמה ימים העמוד המדורג עבור הביטוי משתנה, משמע גוגל לא מצליח להחליט איזה עמוד אמור להיות מדורג עבור אותו ביטוי. במילים אחרות, כאשר בוחנים את הנושא של קניבליזציה של ביטויים, חשוב לחפש אחר אחידות בדירוגים שלכם במנועי החיפוש. אם ביום ב' אתם מדורגים בביטוי מסוים בדף מס' 2 בגוגל, וביום ה' אתם מדורגים בדף מס' 7, הרי שייתכן שיש כאן בעיה.

GSC – איך מזהים קניבליזציה באמצעות גוגל סרץ' קונסול?

אם אתם מעוניינים לזהות קניבליזציה של מילות מפתח בסרץ' קונסול, יש לבדוק את דוח הביצועים הראשי, שם מפלטרים לפי ביטוי, ומכניסים את הביטוי שרוצים לבדוק האם יש קניבליזציה עליו. לאחר מכן רואים את כל העמודים המדורגים. אם מופיע יותר מעמוד אחד, זה אומר שככל הנראה באיזשהו שלב גוגל הציג את שני העמודים האלו עבור אותה שאילתה וככל הנראה יש חשד לקניבליזציה.

איך מתמודדים עם קניבליזציה של ביטויים?

ע מנת להתמודד עם המצב של קניבליזציה, ניתן לבצע את מה שנקרא "שנמוך עמוד", קרי "החלשת" הכוח של העמוד על הביטוי. ניתן לעשות זאת באמצעות הורדה שלו מתגיות המטא טייטל דסקריפשן, צמצום כמות הפעמים שהוא מופיע בגוף התוכן, שינוי האנקורים של הקישורים הפנימיים המובילים אליו וכו'. כמו כן, רבים מהמקדמים בוחרים לבצע סוג של די אופטימיזציה, כלומר מחיקת העמוד, איחוד התכנים שלו עם העמוד ה"חזק" יותר שמדורג עבור אותו ביטוי, וביצוע הפניית 301 לעמוד החזק כדי להעביר את כוח העמוד לעמוד הראשי.

לסיכום, כמה מילים על SEOSHARK

בסיכומו של דבר, עולם ה-SEO רווי וגדוש בפרמטרים שונים אשר משליכים על דירוגי האתר שלכם. אם אתם חושדים שמא האתר נפגע כתוצאה מבעיה כזו או אחרת, אנו נשמח להפנות אתכם לכלי ה-SEO שלנו הנקרא SEOSHARK אשר מאפשר בדיקת קניבליזציה, בדיקת BACKLINKS לאתרים, בדיקת דירוגי אתר ועוד. מחקרי נתונים אלו, מעבר לכך שמשפרים פלאים מאמצי SEO, הם גם מייעלים את תהליכי העבודה השונים.

 

 

 

 

Facebook
WhatsApp
LinkedIn